أنا عصبي أحياناً .. حقيقة يعرفها اللي يعرفني .. عارف أن ده غلط وبكرهه فيا وخصوصاً أني من نوع المدفع اللي بيدوس لما بيتضايق , بس الفكرة ان الناس مبتجيش غير كده .. ليه الناس مبتتعاملش باحترام وبهدوء لا زم نتعصب عليهم يعني؟

خد عندك مثلاً النهاردة .. راجع من الكلية في الشروق وسايق العربية ومكنتش نايم ومحاضرات وضغط عصبي ومش طايق نفسي الاقي تليفون بيقولولي هات غدا معاك .. طيب ماشي اوكي مفيش مشاكل , قلت اروح عند الكولونيل عشان بيخلص بسرعه , عشر دقايق وهخلص بالكتير اوي .. ادخل خير اللهم اجعله خير اقعد ساعه الا ثلث ..

بجد حاولت اني متعصبش ومسكت نفسي عشان عارف اني لو اتعصبت هيبقى الناتج مش لطيف وانا عارف ان الناس دي برضه حرام اتعصب عليهم وكده , بس قلت اشوف ايه اللي مأخرني كده .. ” يا سمير فين الفاميلي بتاعتي ؟ , في ناس جت بعدي واهي الاوردرات بتاعتها طلعت امال ايه بقى؟” , تيجي الاجابة اللذيذة ان عشان الاوردرات بتاعتهم صغيره فهما بيطلعوها الأول .. طيب وانا مالي يعني ؟ , ” وهو انت بتعاقبني عشان طالب اوردر كبير ولا ايه بالظبط ؟” وبعد كتير من ال عااا و عووو والخبط بايدي على الحته اللي عليها الكاونتر والناس بتحاول تهديني واحنا اسفين ومعرفش ايه قالولي خمس دقايق بالظبط وهيكون الأوردر جاهز وجابولي كوكاكولا انا وواحد صاحبي قاعد معايا .. وقبل ما الحق اخلص حتى الكوكا لقيت الاوردر خلص ..

طيب هو لازم الواحد يتعصب يعني ولا ايه بالظبط ؟ مينفعش في البلد دي حاجه تمشي بهدوء واحترام؟

